התרבות הארגונית במפעל הפיס מחייבת אימוץ פרקטיקות של ממשל תאגידי ראוי, להן מפעל הפיס והגופים הסטטוטוריים המחוברים אליו מחויבים, כגון חובת הציות לחוקים, תקנות ונהלים.
האסיפה הכללית
האסיפה הכללית מונה 43 חברים וזכות ההצבעה מוקנית להם בחוק. האסיפה מורכבת מראשי עיריות וראשי מועצות מקומיות ואזוריות הנבחרים על ידי כלל ראשי הרשויות בפיקוח ועדה בראשות שופט בדימוס, והיא מתכנסת לפחות אחת לשנה.
המועצה הציבורית המייעצת
המועצה הציבורית המייעצת של מפעל הפיס היא גוף המורכב מאנשי ציבור ראשונים במעלה. נשיא ביהמ"ש לשעבר מאיר שמגר ז"ל כיהן כיו"ר המועצה הראשון (1998 - 2001) והיום מכהן עו"ד משה ניסים בתפקיד זה. בסמכות המועצה המייעצת לייעץ לדירקטוריון וליו"ר הדירקטוריון בתחומים של אתיקה ציבורית, נושאים בעלי עניין ואופי ציבורי, מדיניות ארוכת טווח לייעוד כספי מפעל הפיס, כניסה לתחומי פעולה חדשים ונוספים ועוד. בין היתר המליצה המועצה על יסודות לבניית "מורה הדרך", מסמך הקריטריונים על פיהם מוקצים הכספים השונים לתועלת הציבור.
הדירקטוריון
דירקטוריון מפעל הפיס מתווה את מדיניות המפעל ואחראי על פיקוח עבודת המנהל הכללי ופעולותיו ובכלל זה תוכניות העבודה, עקרונות למימונן וסדרי העדיפויות, מצבו הכספי של המפעל, המבנה הארגוני, דוחות כספיים, מינוי מנכ"ל, אישור עסקאות הטעונות אישורו, קציבת מענקים והקצבות, ההקצאה הכוללת לתרבות ואמנות, אישור סוגי הגרלה וכו'.
הדירקטוריון מונה 13 חברים, תקנון מפעל הפיס קבע את הרכב הדירקטוריון כדלקמן: רה"ע ירושלים, רה"ע תל אביב – יפו, רה"ע חיפה, יו"ר מרכז שלטון אזורי, 4 חברים ע"י מרכז שלטון מקומי כשאחד מהם יהיה מי שמכהן כיו"ר מרכז השלטון המקומי, עובד משרד הפנים בדרגת סמנכ"ל ומעלה, עובד משרד האוצר מדרגת סמנכ"ל ומעלה, דח"צ ע"י רה"מ ושר הפנים, דח"צ ע"י רה"מ ושר האוצר, וחבר אחד על ידי רה"מ, המכהן כיו"ר הדירקטוריון.
הדירקטוריון מלווה ביועמ"ש חיצוני, אלון גלרט ממשרד מיתר, הנבחר בתהליך מכרזי .
לקריאה נוספת >>
שם | תחילת כהונה כדירקטור | תפקיד | גורם ממנה | בתפקידים נוספים |
אביגדור יצחקי |
יולי 2018 |
יו"ר הדירקטוריון |
ראש הממשלה |
רו"ח |
משה גילצר |
פברואר 2001 |
דירקטור |
עיריית תל אביב - יפו |
גזבר עיריית תל אביב יפו |
חיים ביבס |
ינואר 2014 |
דירקטור |
מרכז השלטון המקומי |
יו"ר מרכז השלטון המקומי |
בני כשריאל |
ינואר 2014 |
דירקטור |
מרכז השלטון המקומי |
ראש עיריית מעלה אדומים |
דר' יוסף צ'חנובר |
מאי 2019 |
דירקטור נציג ציבור |
שר האוצר ורוה"מ |
עו"ד, יו"ר בנק דיסקונט לשעבר |
יאיר הירש |
יולי 2021 |
דירקטור |
נציג משרד הפנים |
מנכ"ל משרד הפנים |
צחי דוד |
מאי 2021 |
דירקטור |
נציג משרד האוצר |
סגן הממונה על התקציבים משרד האוצר |
שי חג'ג' |
ינואר 2019 |
דירקטור |
מרכז השלטון המקומי |
יו"ר מרכז שלטון אזורי, ראש מועצה אזורית מרחבים |
יונס מודר |
ינואר 2019 |
דירקטור |
מרכז השלטון המקומי |
ראש מועצה מקומית ערערה (צפון) ויו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות |
בני ביטון |
ינואר 2019 |
דירקטור |
מרכז השלטון המקומי |
ראש עיריית דימונה ויו"ר פורום ראשי ערי הפיתוח |
משה ליאון |
פברואר 2019 |
דירקטור |
עיריית ירושלים |
ראש עיריית ירושלים |
רחל אטדגי |
פברואר 2019 |
דירקטורית נציגת ציבור |
שר האוצר ושר הפנים |
מנכ"לית רשת מעונות יום "נאות מורדכי" |
עינת קליש רותם |
דצמבר 2019 |
דירקטורית |
עיריית חיפה |
ראש עיריית חיפה |
≡ בטבלה ניתן לראות את שמות הדירקטורים המכהנים בדירקטוריון מפעל הפיס, שנת מינויים ואת הגורם הממנה.
ועדת הביקורת
סעיף 345 (ח) לחוק החברות קבע כי האסיפה הכללית תמנה את חברי ועדת הביקורת ונושאי משרה של החברה לא יהיו חברים בוועדת ביקורת.
ועדת ביקורת בלתי תלויה בהרכב של 3 חברים מונתה בשנת 2012. שלושת חבריה סיימו את כהונתם בשנת 2021 לאחר 3 כהונות בנות 3 שנים כל אחת. בשנת 2019 נוספו שני חברים נוספים לוועדה ובשנת 2021 מונו שני חברים נוספים במקום שלושת החברים שסיימו את כהונתם. סה"כ מונה הועדה היום 4 חברים הכוללים את עו"ד ענת חיים, עו"ד יובל תנורי, רו"ח עמנואל אבנר ויו"ר הועדה שופטת בית המשפט המחוזי בדימוס נחמה מוניץ.
בשנת 2020 הסתיים הליך אישור הנהלים, המנגנונים והחלטות מסגרת בכל הנוגע להסדרי בעלי עניין ועסקאות קשורות.
ועדת הביקורת מתכנסת אחת לחודש באופן קבוע. ישיבות נוספות נקבעות במידת הצורך. את עבודת הועדה מלווה יועמ"ש חיצוני הנבחר בתהליך מכרזי.
לקריאה נוספת >>
המבקר הפנימי
פונקציית הביקורת הפנימית במפעל הפיס מבוצעת ע"י משרד חיצוני שנבחר בהתאם למכרז מסודר המפרט את הניסיון וכישורים הנדרשים מהמבקר הפנימי לצורך ביצוע משימתו. הביקורת הפנימית מבצעת ביקורות על נושאים רבים ומגוונים והביקורות עולות לדיון בוועדת הביקורת ומקבלות התייחסות הולמת. מבקר הפנים הנוכחי, משרד רו"ח אורי הולצמן, מכהן בתפקידו מאז שנת 2013. תקציבו מאושר על ידי ועדת הביקורת. תכנית העבודה של הביקורת הפנימית מתבססת על סקר הסיכונים של המפעל, ממנו נגזרים נושאי הביקורת.
נכון לשנת 2020 היקף שעות הביקורת שנקבע עמד על 2,750 שעות ובנוסף עוד כ- 300 שעות רזרבה.
בימים אלו מסתיימת עבודת ביקורת על איכות עבודת ביקורת הפנים. הביקורת מתבצעת ע"י משרד דלויט (Deloitte).
אתיקה במפעל הפיס
קביעת עקרונות וכללי אתיקה נועדו להקנות לעובדינו ובעלי העניין שלנו כלים לזיהוי הפעולות והדרכים בהן יש לנקוט והקוד האתי הוא למעשה ההצהרה הרשמית של מפעל הפיס לגבי אופן קבלת כללי האתיקה ואופן ההתנהלות שאנו מצפים מעובדינו ובעלי העניין.
מפעל הפיס פיתח לאורך שנותיו ערכים ונורמות התנהגות המתבססים על ערכי מסגרת כגון ממלכתיות וכבוד האדם, ערכי שיטה כגון יוזמה וחדשנות, מקצועיות ושקיפות וערכי ייעוד כגון אחריות חברתית, השקעה בסביבה וחשיבה עסקית.
ערכים אלו קובצו לתוך שני קודים אתיים. האחד, קוד אתי כללי עליו חותמים כלל עובדי מפעל הפיס ובחתימתם עליו הם מצהירים על מחויבותם לכללי התנהגות בסיסיים השומרים על ערכי מפעל הפיס.
קוד אתי נוסף שגובש במפעל הפיס עוסק בתחומי המכירות, הפרסום והשיווק ומועבר לזכיינים שלנו, מתבסס על ערך ליבה מרכזי של משחקים באחריות, וממנו נגזרים ערכים נוספים הנוגעים לאמינות, הגינות ושקיפות בכל נקודת מפגש עם לקוחות, שמירה על כבודם וצרכיהם של לקוחותינו והציבור ומשחק חוויתי ומידתי.
הנהלת מפעל הפיס עוסקת כל העת בהטמעת הערכים המעוגנים בקודים האתיים בכל רבדי הארגון וזאת באמצעות הדרכות חווייתיות לעובדים ובמקרים בהם עולה חשש להתנהלות שאינה אתית או חוקית, מבוצע תחקיר ודיונים פנימיים בליווי הייעוץ המשפטי וכן דיוני הנהלה לקביעת משמעויות מידיות לדרכי פעולה ו/או חשיבה של הארגון.
אבטחת מידע ושמירה על פרטיות
מפעל הפיס לא מבצע כל שימוש בפרטי הלקוחות אשר בידיו לצורך איסוף מידע, מעקב אחר משתתפים בתוכניות הימורים או קידום ושיווק במפעל הפיס, ופועל באחריות לאבטחת המידע והצפנת פרטי המשתתפים שיימסרו לשם רישומם על גבי כרטיסי ההגרלה. פרטי הלקוחות המתקבלים לא מועברים לשום גורם אחר למעט בעת זיהוי הלקוח במקרי זכייה או במקרים בהם קיים חשד לביצוע פעולה לא חוקית כדוגמת הלבנת הון, במקרה כזה פרטי הלקוחות יועברו לידי המשטרה ומשרד האוצר להמשך טיפול. בנוסף, אחראי הממונה על אבטחת המידע במפעל הפיס להכנת נהלי אבטחת מידע ועדכונם, הטמעתם בקרב עובדי המפעל, זכיינים ומשווקים וכן על פיקוח שוטף בנושא.
בהתאם להיתר, עורך מפעל הפיס סקר סיכוני סייבר ואבטחת מידע בתדירות שנתית ובהתאם לכך מיישם תכנית הפחתה למזעור סיכוני הסייבר. בכל הקשור לרישום והחזקת מאגרי המידע פועל מפעל הפיס בהתאם לחוק הגנת הפרטיות ומבצע את המוטל עליו במסגרת החוק.
מניעת שחיתות
פעילות מפעל הפיס מתרכזת בארגון ומכירת הגרלות והעברת זכיות בהתאם, זאת באמצעות מערך מסועף של זכיינים, משווקים ונקודות מכירה מפוזרות. משכך, הארגון חשוף לסיכוני מעילות והונאות ונדרש לבצע מגוון פעולות למזעור הסיכון הנובע מכך. במהלך השנתיים האחרונות פורום הנהלת מפעל הפיס גיבש ערכי יסוד, נורמות וכללי התנהגות והחל לבצע את הטמעתם בארגון בעזרת הדרכות והכשרות ייעודיות לזכיינים, משווקים ועובדי המפעל. בנוסף, אימץ מפעל הפיס מספר תקנים, קודים אתים ונהלי עבודה שנועדו לייצר מסגרת ברורה לאופן ההתנהלות המצופה מהעובדים, ביניהם ניתן למצוא: תקן איכות ISO9000, קוד אתי לעובדים, קוד אתי נפרד לנושא הפרסום וזכיינים, תקן PCI DSS לאבטחת מידע לכרטיסי אשראי, תקן ISO27001 לניהול אבטחת מידע, הקמת ועדת הגרלות בראשות עורך דין חיצוני ועוד.
הטמעתם ואכיפתם של כללי ההתנהגות הרצויים ועמידה בתקנים ונהלים שונים מבוצעות במספר מישורים, מפניה אנונימית דרך אתר האינטרנט באמצעות "קו חם" (דרכו ניתן לדווח על פעילות לא תקינה של זכיין או עובד מפעל הפיס), ועד לביצוע פעולות ניטור וזיהוי של פעילויות לא תקינות בנקודות המכירה השונות בעזרת הפעלת מרכז שליטה ובקרה ממוחשב (שביכולתו להפסיק פעילות מכירה של נקודת מכירה בה מזוהה הפרה של החוק או של נהלי מפעל הפיס). בנוסף, מבצע מפעל הפיס כ-7,000 בקרות "לקוח סמוי" בנקודות המכירה השונות בשנה, כאשר הממצאים אשר עולים במהלך הבקרות מועברים להמשך טיפול במידת הצורך. עוד נציין כי ישנה אפשרות לעובדי מפעל הפיס לפנות ישירות למבקר הפנים או ליו"ר וועדת הביקורת החיצונית.
אופן הטיפול בתלונות המתקבלות מבוצע בתהליך סדור המעוגן בנהלי מפעל הפיס כאשר התלונות מסווגות בהתאם למהותן (האם קיים בהן היבט פלילי, אי סדרים כספיים, חשד למעילות והונאות או היבטי שירות, מקצועיות והתנהגות שאינה הולמת את ערכי מפעל הפיס). לכל תלונה נקבע אופן תהליך הבירור ומשך זמן טיפול נדרש. במקרים בהם עולה חשד להונאה מצד הזכיין או המשווק, ועדת הבירורים תקבל החלטה אם להשעותו ובמידה ונמצא כי התלונה אכן מוצדקת, ועדת הבירורים בשיתוף הקב"ט והיועץ המשפטי ימליצו על אופן הטיפול שיכול לכלול גם את הפסקת הזיכיון.
נציין כי בשנים 2018 - 2019 לא דווחו אירועים של שחיתות במפעל הפיס.
מניעת הלבנת הון
מנהל הביטחון של מפעל הפיס הוא הממונה מטעם מפעל הפיס על חוק איסור הלבנות הון, והוא פועל בשיתוף פעולה עם הרשות לאיסור הלבנת הון ועם רשויות אכיפה נוספות. מפעל הפיס מבין את הסיכון הגלום בהגרלות והימורים כמקור להלבנת הון ופשיעה ומנהל את הנושא באמצעות מערכת התניות ובקרות אשר נועדה למנוע מקרים של הלבנת הון בידי גורמים שונים ולמזער את הסיכון האינהרנטי הקיים. הממונה על מניעת הלבנת הון גיבש מערך נהלים הנוגעים לאופן זיהוי והתמודדות עם סיכוני הלבנת הון והוא גם האחראי על הדרכת המשווקים והזכיינים לגבי אופן ההתמודדות עם סיכונים אלו.
בהתאם להיתר, אמון הממונה על איסור הלבנת הון במפעל הפיס על הכנת דו"ח חצי שנתי לדירקטוריון המציג פעולות למניעת הלבנת הון שנעשו במפעל, גיבוש נהלים ומתן הנחיות עבודה למשווקים ולזכיינים לשם מניעה והימנעות מביצוע הלבנת הון, בקרות במשרדי המשווקים, ביצוע הדרכות לזכיינים חדשים, פיתוח תכנה בתחום הלבנת ההון, ועוד. בנוסף ועל בסיס ההיתר, מפעל הפיס גיבש מספר כללים הנוגעים לאיסורי מכירה שונים, הגבלת סכום התשלום המזומן בנקודות המכירה, ועוד, אשר נועדו לצמצם את הסבירות להתממשותן של הפרות בתחום הלבנת הון.
הקמת וועדת משנה להגינות המשחקים
בהתאם להיתר, דירקטוריון מפעל הפיס מינה ועדת משנה להגינות המשחקים, כאשר החברים בה הנם עובדי מפעל הפיס בעלי רקע וניסיון מתחום הסטטיסטיקה, מתחום מערכות המידע ומתחומי הפיקוח ובקרה וכן נציג משרד האוצר. תפקיד הוועדה הוא לזהות כשלים וחריגות במערכות ובדפוסי ההימורים בנקודות השונות וזאת כדי לאפשר את ההמשכיות השוטפת של ההגינות במשחקים השונים.
הוועדה מעבירה את ממצאיה והמלצותיה לדירקטוריון, ובמקרים חמורים יותר, ככל ויעלה חשד להלבנת הון, תעביר הוועדה את ממצאיה ישירות לאחראי על איסור הלבנת הון.
סקר סיכונים
מפעל הפיס ביצע סקר סיכונים כולל בו מופו כ-100 סיכונים שונים שחולקו למספר קטגוריות: סיכונים אסטרטגיים, סיכונים פיננסיים, סיכונים תפעוליים, משפטיים ותדמיתיים.
מתוצאות הסקר עלה כי תהליכי הליבה של מפעל הפיס כגון ניהול ההגרלות, חלוקת הזכיות וההקצאות, מנוהלים ומבוקרים בצורה טובה, ברמת מקצועיות גבוהה ועם מערך בקרות יעיל למזעור הסיכונים שעלו בסקר. כמו כן גובשה תכנית להפחתת רמות הסיכון והנזק הפוטנציאלי הטמון בהם, בהובלת הנהלת מפעל הפיס, תוך הטמעת ההמלצות והבקרות הנדרשות בתהליכי העבודה השונים.
דירקטוריון מפעל הפיס וועדת הביקורת מבצעים ישיבות ייעודיות בנושא סקר הסיכונים. מנהל הסיכונים מוביל את הטמעת תכניות ההפחתה לסיכונים שמופו, ומגדיר את אופן ניהול הסיכונים וההמשכיות העסקית במפעל הפיס באמצעות מסמכי מדיניות ונהלי עבודה רלוונטיים לניהול סיכוני מפעל הפיס.
בהתאם להיתר מפעל הפיס, הוקם צוות נאמני סיכונים המייצגים את היחידות והאגפים השונים במפעל הפיס ותפקידם הוא לעזור למנהל הסיכונים ליישם ולהטמיע את התהליכים והבקרות הרצויים לצורך הפחתת הסיכון.
נציין כי אחת לרבעון מתכנסת ועדת ניהול הסיכונים והמשכיות עסקית במפעל הפיס, במסגרתה מעבירים נאמני הסיכונים דיווח למנהל הסיכונים הראשי על אופן ניהול והפחתת הסיכונים וכן דיווחים שוטפים הנוגעים לניהול הסיכונים ביחידתם. הדירקטוריון דן באפקטיביות ניהול הסיכונים אחת לחצי שנה, ובתוך כך נכלל גם עולם התוכן של האחריות התאגידית.
סקר ממשל תאגידי
במהלך כתיבת דוח אחריות תאגידית זה, התבצע במפעל הפיס סקר ממשל תאגידי באמצעות חברת ייעוץ חיצונית (סקר קודם התבצע בשנת 2016). הסקר בחן את מרכיבי הממשל התאגידי הקיימים במפעל הפיס אל מול כללים מקובלים (best practice).
מטרת הסקר הנה להעריך את רמת הסיכון הממשל תאגידי הקיימת באורגנים העיקריים של מפעל הפיס ובממשקים שביניהם, התאמתה לארגון הייחודי והמורכב של מפעל הפיס ואמידת הפערים לצורך מתן המלצות לצמצומם וסגירתם. יעדי הסקר הנם למצוא את הדרכים והפתרונות לעיצובם של מנגנוני בקרה נוספים, אשר יכללו בתכנית העבודה הרב שנתית של מפעל הפיס ואשר יתמכו בהנהלת מפעל הפיס והדירקטוריון במשימתם להפחתת הכשלים הפוטנציאלים.
מפעל הפיס משקיע משאבים רבים בחיזוק התשתיות הממשל תאגידיות, ובמהלך הסקר נמצא כי אלו מסייעות לצמצום הפערים והסיכונים בהיבט זה. בין האורגנים והפעילויות המסייעים בפיקוח ובקרה, חלקם ייחודיים למפעל הפיס, ניתן למנות את המועצה הציבורית המייעצת, את ועדת הביקורת של מפעל הפיס (המורכבת מיחידים שאינם נושאי משרה של המפעל), את פעילות הביקורת הפנימית, את סקר הסיכונים שנערך, וכן את פעילות ועדת הסיכונים ומנהל הסיכונים במפעל הפיס. כל אלו מסייעים בשמירה על איכות ממשל תאגידי גבוהה במפעל הפיס.
ניהול ההשקעות במפעל הפיס
בהתאם להיתר, האחריות על ניהול ההשקעות במפעל הפיס מוטלת על ועדת משנה להשקעות המורכבת מבעלי תפקידים מוועדת הכספים ותפקידה להתוות את מדיניות ההשקעות, לבחור את בעלי התפקידים אשר יבצעו את פעילות ההשקעה בעבור מפעל הפיס ולבצע מעקב ובקרה אחר אופן פעילות ההשקעות.
ככלל, מפעל הפיס אימץ מדיניות השקעות חברתית ואחראית במסגרתה הוחלט לא להשקיע בגופים שבעלי השליטה בהם לא עמדו בהתחייבויותיהם וביצעו "תספורת" לאגרות החוב שלהם.
בנוסף, בוחן מפעל הפיס את מדיניותו באשר להשקעות בחברות וגופים שאינם משקיעים משאבים בהיבט הסביבתי (למשל, חברות שאינן מנטרות את השפעותיהן המזיקות בתחום הסביבתי).
תיק ההשקעות של החברה עמד נכון לסוף שנת 2020 על כ-3 מיליארד ₪ ומתבסס על נכסים פיננסיים סולידיים ברובם, כאשר כ-1.1 מיליארד ₪ מושקעים באג"ח ממשלתיות עם משך חיים ממוצע של כ-4.4 שנים, כ-1.1 מיליארד ₪ באג"ח קונצרניות, כ-470 מיליון ₪ במניות ותעודות סל, והיתרה בפיקדונות בנקאיים.
בגרף להלן ניתן לראות את התפלגות הרכב תיק ההשקעות של מפעל הפיס